Cümle Tamamlama Soruları- İpuçları
Merhaba! Soru tiplerine yönelik yazdığım ilk yazı cümle tamamlama soruları üzerine olacak. Umarım faydalı olur, sorularınızı buradan veya instagram’dan rahatlıkla sorabilirsiniz. Let’s begin!
Cümle tamamlama soruları cümlenin ilk veya ikinci kısmının soru kökünde verildiği ve seçenekler arasında onu tamamlayacak uygun cümleciğin arandığı sorulardır. YDS’de 10, YÖK-DİL’de ise 11 adet cümle tamamlama sorusu vardır. Bu tarz sorular sizin hem gramer hem de anlam bakımından uygun seçeneği bulmanızı istediğinden hem kelime bilgisi hem de gramer bilgisinin kullanılmasını gerektirir. Önceki yıllarda bazı noktalama işaretleri ve çeşitli stratejiler ile birkaç soru çözmek mümkün olabiliyorken son yıllarda artık sınavın daha çok anlama odaklı bir eksene kaymasından dolayı bunlar bizim için soru çözücü değil, olsa olsa seçenek eleyici ipuçları olabilir. Birkaç maddede dikkat etmemiz gereken bazı noktalara değinmek istiyorum.
Öncelikle çoğu cümle tamamlama sorusu bağlaçlara kurulduğundan bağlaç bilgimizin sağlam olması gerekiyor. Bunun için de yayınlanmış bağlaç listelerinden anlamlarına çalışırken pek çok da örnek görmek gerekiyor. Çeşitli gruplara ayrılan bağlaçları grubuyla birlikte çalışmak (Örneğin; ‘although’ bir karşıtlık durumu verirken ‘because’ neden sonuç ilişkisi kurar.) işimizi çok kolaylaştıracaktır.
Ana cümlede verilen “tense” ifadesi her zaman önemlidir. Örneğin ‘past tense’ ile başlayan bir cümle ‘future’ tense ile devam edemez. Bu bilgi bizim seçenek elememize yardımcı olsa da elemeden önce seçeneği okuyup yerleştirmeye çalışmak daha emin ilerlememize neden olacaktır.
Cümlede verilen ‘it, he, there, that, these’ gibi gönderim yapan (referential) ifadeler/ zamirler ilk dikkat çekilmesi gereken yerlerden biridir. Bu kelimeler cümlenin başında veya devamında verilen bir kelime/ ifadeye gönderme yaptığından bu göndermeyi yapacak uygun ifadelerin aranması gerekir. Çoğulsa çoğul bir kelimeye, tekilse tekil bir şey veya kişiye göndermede bulunur. Aynı zamanda örneğin ‘there’ ifadesi bir yeri kast edebilir.
Bu 3 noktanın dikkat çekilmesi gereken yerler olduğunu belirtmiştim ancak tabi ki kelime bilginizi geliştirmeniz ve bolca bu tipte soru çözümü çalışması yapmanız gerekmektedir. Şimdi birkaç soru ile örneklendirmek istiyorum.
Örnekteki soruda (2020- YDS/1) cümlenin ‘while’ bağlacı ile başladığını görüyoruz, bu da demektir ki zıtlık içeren bir cümlecik bulmamız gerekiyor. Ayrıca cümlemiz ‘perfect tense’ ile oluşturulmuş, bu nedenle seçenekleri buna göre eleyeceğiz. Verilen cümle “Kızlar için ve kızlar hakkında oluşturulmuş ana akım kültürel eserlerin ( film, kitap, moda vs.) iki yüz yılı aşkın süredir popüler olmasının yanında (‘a rağmen), …”
Doğru cevap burada belli olduğundan onu sona bırakıp tek tek tüm seçeneklere bakalım:
B: "Bu konudaki eski araştırmalar kızlara dinleyici ve toplu kültürün etkilerine dayanıksız olarak odaklanmaya yeltendi”
C: "Bugün kızlık kültürünü araştıran iletişim uzmanları kızlardan veya kızlık çalışmalarından önemli ölçüde etkilenirler”
D: “Kızların aktif bir şekilde bu kültürel eserlerle nasıl anlaştığı ve hatta karşı çıktığını konu edinen yeni bir alan gereklidir”
E: “Çoğu araştırmacı kızlarda kendilerini ifade etme ve çevre oluşturma alanı olarak interneti inceliyor”
Verilen bu cümlelerin hepsi ‘tense’ bağlamında uygun olsa da “while” bağlacı ile aranan zıtlık sağlanamıyor. Doğru yanıt olarak A seçeneğine bakalım:
A: "Kızların ve onların kız kültürüyle olan karmaşık ilişkileri üzerine akademik çalışmalar iletişim disiplini için henüz çok yeni"
Bu seçenekte ilk cümlecikte verilen 'for more than two years' ifadesi ile 'still fairly new' ifadeleri bize zıtlık göstermektedir. Dolayısıyla ‘while’ bağlacının gerekliliği sağlanmış olur. Tüm cümle çevirisi ise:
"Kızlar için ve kızlar hakkında oluşturulmuş ana akım kültürel eserlerinin (film, kitap, moda vb.) iki yüz yılı aşkın süredir popüler olmasının yanında kızların ve onların kız kültürüyle olan karmaşık ilişkileri üzerine akademik çalışmalar iletişim disiplini için henüz çok yeni." şeklindedir.
Bu cümle de (2019-YDS/3) ikinci kısmı verilmiş, ilk kısmı aranan bir soru örneği. Bağlacımızsa ‘unless’. Cümlecik “O anlamlı bir müfredata ve eğitsel çerçeveye entegre edilmezse” anlamına geliyor. ‘It’ zamirinin gönderme yapması için bir nesne veya olaydan bahsettiği için önceki cümlede bir karşılığını bulmamız gerektiğini de bir kenara yazalım. Doğru seçeneği sona bırakıp inceleyelim:
Bu seçenekler ‘tense’ olarak uyum sağlasa bile bağlacın gerektirdiği anlamı karşılamamaktadır. A ve E seçenekleri ‘if’ bağlacı olması durumunda anlamlı bir cümle oluşturabilecek olmasına rağmen ‘unless’ anlamını sağlayamamaktadır. Doğru olan D seçeneği ise,
D: "Eğitim üzerinde küçük bir etkisi olduğuna inanılmaktadır." anlamına gelir.
Bu da tüm cümlenin şöyle çevrilmesine olanak sağlar:
“Anlamlı bir müfredata ve eğitsel çerçeveye entegre edilmezse teknolojinin eğitim üzerinde çok az etkisi olduğuna inanılmaktadır.”
Bu haftaki yazımız cümle tamamlama soruları üzerineydi. Başta verilen birkaç nokta size yardımcı olacak olsa da temel olanın kelime bilgisi ve cümleleri anlama becerisi olduğu sanıyorum örnek sorularla daha da netleşmiştir. Umarım faydası dokunur.
Herkese kolaylıklar ve başarılar diliyorum!
Zeynep.
Yorumlar
Yorum Gönder