Çalışmaya Nasıl Başlarım?
Öğrenme yolcuğumuzda yollarımızın kesişmesi ne güzel! Nereden başlayalım dersiniz çalışmaya? Elbette neden çalışmaya başladığımızı hatırlayarak!
Hayatım boyunca hep nereden başlayacağımı bilemedim, düzeni tutturamadım, öğrenirken belli bir sıra takip edemedim diye üzülüp durdum ancak öğrendim ki öğrenme, bitmeyecek bir yolculuk olarak kabul edilmeliymiş, hiçbir zaman tam olmayacağını bilmek, mükemmel olmak değil, süreçte mükemmel hissedebilmekmiş. Çalışmaya başlamadan önce kendinizle baş başa kalmalı ve hiçbir zaman tam olamayacağınız fikriyle barışmalısınız. ‘‘Tam değilim, hiçbir zaman tam olamayacağım ama öğrenmekten vazgeçmeyeceğim.’’ Öğrenmenin hazzını yaşayacağınız bu yolculukta büyük amaçlar edinmelisiniz, tek denemede her şeye küsüp kitabı, defteri toplamak öğrenmenin doğasına aykırıdır. ‘‘Çalışın, iş birliği yapın, katılın, paylaşın ve öğrenin.’’ Bu beş madde hep hatırınızda olsun, emin olun süreçte iş birliği içerisinde olmak, işimize yarayacak oturumlara katılmak, öğrendiğini paylaşmak ve öğretirken öğrenmek çok daha keyifli ve kalıcı öğrenmeler sağlayacak. Bugün bir öğrenen olarak çalışma sürecimde neler yaptığımı sizlerle paylaşmak isterim.
· Sık sık kendinizle baş başa kalın ve kendinizle konuşun. İç motivasyonunuzu her daim dinç tutmak için çalışmalarınıza önem algısı katın, anlam yükleyin. Sonuç her ne olursa olsun çalıştığınızda dünden daha iyi bir konumda olacağınızın farkında olun.
· Çalışma kararınızı alabilmek ve durumunuzu daha net görebilmek için bir SWOT Analizi yapın.
(Strengths: Güçlü yönler, Weakness: Zayıf yönler; Oppurtunities: Fırsatlar, Threats: Tehditler) Güçlü, zayıf, avantajlı ve dezavantajlı noktaları bir arada görmek neler yapmanız ve en çok neyin üzerine gitmeniz gerektiği konusunda sizlere yardımcı olacaktır.
· Kendinize ait bir ajanda edinin ve ajandanızı yanınızda bulundurun. Saatlik bir programa ihtiyaç duymayabilirsiniz ancak gün içinde neler yapacağınızı bilmek ve listelemek önünüzü görmek açısından sizleri rahatlatacaktır. Aynı zamanda yeni öğrendiğiniz bilgileri unutmamak için ajandanıza not alın, kimden ve ne zaman öğreneceğinizi bilemezsiniz.
· Öğrenme Stratejilerini araştırın ve çalışmalarınızda uygulayın.
Sönmez (2008) öğrenme stratejilerini, “Dikkat, Tekrar, Anlamlandırma, Yürütücü Biliş ve Duyuşsal Stratejiler” olarak beşe ayırmıştır. Alanyazında yer alan ve bizim de ekip olarak yaptığımız bir çalışmaya göre öğrenme stratejilerinden en çok Tekrar ve Anlamlandırmayı arttırıcı stratejiler kullanılmakta ve diğer üç strateji ihmal edilmektedir (Erdoğan vd., 2021). Alanyazın çalışmaları incelendiğinde, öğrenme stratejilerini etkin kullanan öğrenenlerin daha başarılı oldukları sonucu da karşımıza çıkmaktadır (Aydın ve Yerdelen, 2015; Kahraman ve Sungur, 2011).
· Konsantrasyon eşiğinizi belirleyin ve ona uygun önlemler alın. Konsantrasyon eşiği odaklanma sürenizin bittiği noktadır. Çok kısa zamanlarda konsantrasyon kaybı yaşıyorsanız, Pomodore Tekniği’ni deneyebilirsiniz. Çalışma koşullarınıza göre Feynman Tekniği, Akran Öğretimi (Study Buddy) gibi farklı öğrenme yöntemleri kullanabilir, Cornell Not Tutma Tekniği gibi öğrenmenizi kolaylaştıracak not tutma tekniklerini de deneyebilirsiniz.
· Aynı anda tek bir işe odaklanın. Kafanıza takılan ve çözmeniz gereken bir sorununuz varsa bir kâğıda sorununuzu yazın, böylelikle beyninize bu sorunu bildiğiniz ve sonrasında çözmek için bakacağınız hissini verirsiniz, bu durum psikolojik anlamda sizi rahatlatacaktır.
· Çalışma ortamınızın havadar olmasına, ışığa, çalıştığınız sandalye ve masaya dikkat edin. Çalışma ortamınızı bazen minik bir notla bazen sıcak bir çay, kahve kokusuyla ya da güzel bir çiçekle güzelleştirin.
· Son olarak en çok kullandığım ‘‘Beş Tane Daha’’ Yöntemi’ni hayatınızın bir parçası hâline getirmeye çalışın. Okuma yapıyorsanız, beş sayfa/cümle daha okuyun, sunum hazırlıyorsanız beş slayt/cümle daha yazın, ALES/YDS/YÖKDİL için bırakacağınız yerde beş soru daha çözün. Hayatınıza kattığınız değişikliği siz de göreceksiniz.
Paylaşımlarım tamamen öneri niteliğinde olup paylaştıkça çoğalacağına inananlardan biriyim. Yazılanlarla ilgili daha çok bilgi almak, öneri sunmak, öğrenme yolculuğuma eşlik etmek isterseniz benimle web sitemizde bulunan yazarlar bölümünden iletişime geçebilirsiniz.
KAYNAKÇA
Aydın, S. ve Yerdelen, S. (2015). Lise öğrencilerinin biyoloji dersinde kullandıkları üst biliş stratejilerinin başarı hedef yönelimleri ve öz-yeterlik algıları ile ilişkisinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 781-792.
Erdoğan, A., Gelmez Burakgazi, S., Yıldırım, H., Aydın, A. Z., Arslan Çelik, M., Köylü, B. ve Aydoğan, Z. (2021). Emergency remote teaching experiences of 12th grade students during Covid 19 pandemic [Özet]. 8. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi’nde çevrim içi sunulan bildiri, MAKÜ.
İİE., (2020). Konsantrasyon Eğitimi Çalışma Notları.
Korkmaz, H. (2020). Gelişim ve Öğrenme Kuramları Dersi Çalışma Notları. Hacettepe Üniversitesi.
Kahraman, N. ve Sungur, S. (2011). Öğrencilerin güdüsel inançlarının üst-biliş strateji kullanımına katkısı. Eğitim ve Bilim, 36(160), 3-10.
Sönmez, V. (2008). Öğretim İlke ve Yöntemleri, (2. Baskı.). Ankara: Anı Yayıncılık.
Yorumlar
Yorum Gönder